Nákupný košík
0x | 0,00 €
Nákupný košík
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
05.12.2015
Priemerný vek vozidiel registrovaných na Slovensku je približne 11 rokov, čo nie je najmenej. Poradíme Vám, aké základné body sa oplatí dodržiavať, ak chcete predĺžiť životnosť vozidla.
1. Pravidelná výmena oleja
Motorový olej znižuje trenie medzi pohyblivými časťami, ale odplavuje aj kovové piliny a zvyšky spaľovacieho procesu. Aditíva v oleji zabraňujú, aby sa zvyšky usadzovali na stenách. Po čase sa tak každý olej nasýti špinou. Je dobré vymieňať ho aspoň raz za dva roky alebo každých 15 000km, pritom samozrejme treba dodržiavať výrobcom predpísanú viskozitu.
2. Dodržujte servisné intervaly
Keď servis prejde každý bod podľa plánu servisnej prehliadky, ktorý predpisuje výrobca auta, neprehliadne žiadnu chybu. Dôležité je rozpoznať možné problémy skôr ako nastane veľká porucha. Zvlášť podstatná je výmena ozubeného remeňa, pokiaľ ho auto má.
3. Opatrné zahrievanie
Ohrev jednotlivých komponentov motora neprebieha rovnomerne. Olej potrebuje niekoľko sekúnd, aby mal správnu teplotu a tlak, aby sa dostal na každé mazacie miesto. Opotrebovanie vo fáze štartu je najväčšie. Kto chce svoj motor šetriť, mal by ho minimálne prvých desať kilometrov čo najmenej nútiť do práce vo vysokých otáčkach.
4. Studený beh motora
Predovšetkým u turbomotorov je rozumné nechať ich pred vypnutím po plnej záťaži bežať aspoň 2 minúty na voľnobehu, prípadne posledné kilometre trasy zdolať s ľahkou nohou. Inak môže olej na extrémne horúcej hriadeli rotora zuhoľnatieť a upchať olejové kanáliky. Ak sa to stane, nie je ložisko dostatočne mazané a po čase hrozí drahá výmena celého turba.
5. Obmedzte krátke trasy
Na prvých kilometroch po studenom štarte je opotrebovanie motora najväčšie. Skondenzované palivo zriedi motorový olej, vysoké trenie a veľké teplotné rozdiely zaťažujú materiály vo vnútri motora. Ak je možné, skúste sa vyhnúť jazdám na krátke vzdialenosti a nepotrebnému spúšťaniu motora za studena.
6. Vyhýbajte sa vysokým otáčkam
Vodiči, ktorý jazdia dlhé vzdialenosti, to dobre poznajú. Vysoké otáčky znamenajú vyššie opotrebovanie. Aj keď motor zahrievate opatrne a pravidelne meníte motorový olej, plné zaťaženie mu skracuje životnosť. Čím vyššie otáčky, tým vyššie sily, ktoré spôsobujú opotrebovanie. Neplatí to kategoricky na všetky modely, ale neurobíte chybu, ak budete benzínový agregát čo najmenej vytáčať nad 4 000 ot./min. a naftový nad 3 000 ot./min. V súčasnej turbo móde to ani nie je nutné, maximálne krútiace momenty bývajú dostupné už pri 1 500 otáčkach.
7. Filter chráni motor
Vzduchové filtre zabraňujú tomu, aby nečistoty poškodili motor. Pravidelná výmena vzduchového filtra chráni pohonnú jednotku, preto sa vyplatí jeho pravidelná kontrola. Ak je filter zanesený môže motor spáliť až o 10% viac paliva a zbytočne sa namáha. Každý zručnejší človek zvládne výmenu sám.
8. Dobré vetranie
Znakom kvality ojazdeného automobilu býva často garážovanie. Závisí samozrejme od konkrétnej situácie, ale niekedy je lepšie mať auto pod dobre vetraným prístreškom, než v nevetranej garáži. Mokré auto by sa malo dobre osušiť, inak sa v dutinách, ktoré sú náchylné na hrdzu, vytvorí kondenzát. Vetrajte preto garáže a neuzatvárajte ich nepriedušne.
9. Pravidelné čistenie
Nemyslíme tým pravidelnú jazdu cez umývaciu linku. Kefy linky nedosiahnu na všetky miesta. Okraje dverí, hrany kapoty, podbehy, prahy, dno karosérie a iné časti sa musia umývať ručne alebo s vysokotlakovým čističom, lebo inak pod skrytou špinou začne rásť hrdza.
10. Konzervovanie dutín
Kto chce svojmu ojazdenému vozidlu zaistiť naozaj večný život a premeniť ho takmer na historicky zberateľský kus, nemôže obísť konzervovanie dutín. Špeciálny konzervačný vosk alebo olej uchráni plechy auta zvnútra pred vážnym poškodením hrdzou na dlhé roky.
11. Ochrana podvozku a pneumatík
Nejazdite vyššími rýchlosťami cez hrany obrubníkov a pokúste sa vyhnúť aspoň väčším jamám na ceste. Tvrdá jazda ničí pneumatiky, nápravy a riadenie. Pri pneumatikách sú zvlášť nebezpečné vnútorné poškodenia kostry, ktoré nevidno, ale môžu skončit už náhlym prasknutím plášťa. Uznávame, že pri kvalite našich ciest je toto pravidlo mimoriadne ťažké dodržať, ale aspoň pri parkovaní naozaj nie je nutné, aby sa deformovala pneumatika priamo na hrane obrubníka.